
Charlotte van den Wall Bake over teambinding en veilige werkomgeving: ‘Maak tijd, ga de dialoog aan en begin van onderop’
Praktijkhouders en praktijkmanagers doen er goed aan om over het onderwerp grensoverschrijdend gedrag na te denken, stelt Charlotte van den Wall Bake. Ze schrijft dit jaar voor het PraktijkmanagersNetwerk een serie artikelen over grensoverschrijdend gedrag in de mondzorg en de eerste lijn. Om de kans op dergelijk gedrag te verkleinen is investeren in sociale veiligheid essentieel. Sociale veiligheid op het werk begint bij een praktijkhouder en praktijkmanager die zich inzetten voor een ‘besch...

Personeelsdossier en dossieropbouw: Nooit te laat om mee te beginnen
Een goed opgebouwd personeelsdossier kan doorslaggevend zijn bij een conflict of als je ontevreden bent over het functioneren, werkwijze, houding of gedrag van een werknemer. Hoe bouw je echter een goed dossier op bij conflictsituaties, disfunctioneren, verwijtbaar handelen, nalaten of een verstoorde arbeidsverhouding? Wat zijn de wettelijke kaders hiervoor? Sule Karagan, jurist arbeidsrecht bij VvAA, legt het uit. Tijdens de Dag van de Praktijkmanager, op 16 mei in Amersfoort, verzorgt Sule...

Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff (Dentiva) over ‘de klantreis’: ‘Verlaat de patiënt met een goed gevoel de praktijk?’
Fleur Ehlert en Elsbeth Nijhoff, consultants bij Dentiva, vertellen dat ze veel vragen krijgen over de klantreis. Praktijken zijn zich wel bewust van het belang van de klantenreis, maar in de waan van de dag verschuift het onderwerp vaak naar de achtergrond. ‘Praktijken willen het beste voor hun patiënten, maar weten niet altijd hoe ze de customer journey in beeld moeten brengen’, zegt Elsbeth Nijhoff. ‘We kunnen dan een klantreis op maat maken, het proces in verschillende stappen hakken en b...

Katja Staartjes bij de Dag van de Praktijkmanager: ‘Kun je omgaan met veranderingen en anderen daarin meenemen?’
Katja Staartjes, bergbeklimmer, auteur en managementcoach, koppelt haar ervaringen in de bergen aan thema's als persoonlijk leiderschap, samenwerken en wendbaarheid. In haar keynote ‘Samen bergen verzetten’ tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25 mei) neemt ze deelnemers mee naar de hoogste toppen.

Michael Joosen over patiënten- en medewerkerstevredenheid: ‘Goede online reputatie helpt bij het vinden van personeel’
ReviewCollect is een tool waarmee praktijken eenvoudig, gebruiksvriendelijk en systematisch reviews kunnen plaatsen op allerlei platforms. De patiënt ontvangt vanuit de software van Exquise, Oase of Payt automatisch een uitnodiging in de huisstijl van de praktijk om een beoordeling te geven bij Google, ZorgkaartNederland of Tandarts.nl. De praktijk bouwt zo moeiteloos aan zijn reputatie bij patiënten én bij potentiële medewerkers, vertelt Michael Joosen, initiatiefnemer van ReviewCollect en m...

Nadine ten Have over praktijkmanager en praktijk van de toekomst: ‘Samen thema uitdiepen’
Nadine ten Have, praktijkmanager bij huisartsenpraktijk Elinkwijk in Utrecht, verzorgt tijdens de Dag van de Praktijkmanager (25 mei) een workshop over de toekomstbestendige huisartsenpraktijk en de rol van de praktijkmanager daarbij. In het Buddy-project wil ze graag haar kennis delen met startende praktijkmanagers. ‘Je leert altijd weer van elkaar, hoe ervaren je ook bent.’

Charlotte van den Wall Bake: ‘Leiderschap begint met zelfreflectie. Maak een persoonlijk ontwikkelplan en stel je zelf centraal’
Charlotte van den Wall Bake neemt praktijkmanagers mee in het ‘Jaar van het Leiderschap’, onder meer als dagvoorzitter van de Dag van de Praktijkmanager (25 mei). Waarom is leiderschap zo belangrijk? Kun je dat leren? En wat is het verschil met persoonlijk leiderschap? ‘Leiderschap is dat je een koers uitstippelt. Je moet weten waar je naartoe wil met jouw functie, met je praktijk en met het team.’

PM-coach Mascha van Wermeskerken: ‘Strategisch jaarplan is voor elke praktijk essentieel’
Mascha van Wermeskerken laat tijdens de Dag van de Praktijkmanager (op 25 mei) in kort bestek zien hoe een praktijk een strategisch jaarplan maakt en dit communiceert: ‘Een strategisch jaarplan op twee A4-tjes’. ‘Als je je visie als praktijkhouder wilt communiceren, dan moet je die wel zeven keer delen. Pas na de zevende keer horen mensen het echt.’

Marijke Blommendaal over de ‘positieve gezonde’ organisatie: ‘Dat gaat over veerkracht, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid’
Marijke Blommendaal, praktijkmanager en adviseur, geeft tijdens de Dag voor de Praktijkmanager een workshop over het invoeren van ‘positieve gezondheid’. Dit als leidend gedachtengoed voor de patiëntenzorg én uitgangspunt voor de eigen organisatie. Hoe geef je daar in de praktijk vorm aan? En hoe word je een ‘positief gezonde’ organisatie?