Om goede zorg te kunnen verlenen, werken huisartsen steeds meer samen met andere zorgverleners en welzijnswerkers in de wijk. Voor praktijkmanagers is daarbij een belangrijke rol weggelegd. Wypke Zuidweg legt in haar sessie uit waarom het belangrijk is om samen te werken in de wijk, hoe je dat doet en wat je er eigenlijk aan hebt.
Charlotte van den Wall Bake (dagvoorzitter): ‘Laten we kennis en ervaringen delen en samen het vak versterken’
Ook Charlotte van den Wall Bake kijkt uit naar de Dag van de Praktijkmanager. ‘De dag heeft een mooi en gevarieerd programma. Ik hoop dat iedere praktijkmanager zich vrij voelt om overal in en uit te lopen en zich te laven aan de kennis van alle collega’s en experts die aanwezig zijn. Als dagvoorzitter faciliteer ik dit proces.’
Joost de Waard (Visser& Visser): ‘Innoveren is ambassadeurs creëren’
Joost de Waard senior consultant bij Visser & Visser heeft het onderwerp zelf aangedragen voor de Dag van de Praktijkmanager: innoveren en de rol daarbij van de praktijkmanager. ‘Het gaat bij innoveren niet om een baanbrekende uitvinding, maar om een goed idee. Praktijkmanagers kunnen ervoor zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen om goede ideeën aan te dragen. Dan ontstaat er een klimaat waarin iedereen continue aan verbetering werkt’, stelt hij.
Een groot team overleven: hoe doe je dat?
Maaike van der Mee, eigenaar van Dutch Dental Academy, docent en ervaren praktijkmanager, gaat in haar workshop in op de vraag hoe je een groot team overleeft. ‘Wanneer je leidinggeeft aan een groot team is het vooral belangrijk dat je niet “verzuipt” in roostering, planning en de dagelijkse struggle met medewerkers. Dit kan ervoor zorgen dat je niet meer toekomt aan wat echt belangrijk is, namelijk het coachen van je medewerkers’, zegt ze.
Inspirerend communiceren op de praktijk | ‘Mag ik even je feedback?’
Feedback geven is echt lastiger dan je denkt. ‘Vooral als het nogal druk is op de praktijk en je toch even iets wil zeggen, zijn mensen sneller geneigd een boodschap meer op de emotie dan op de inhoud te geven’, zegt Ruth Kruijshoop, executive coach van praktijkhouders en coach en trainer van praktijkmanagers in de mondzorg. In haar dynamische workshop daagt ze je uit om op een natuurlijkere manier feedback te gaan geven en ontvangen en ‘weerstandverlagend’ te communiceren.